IJsland – Week 9: Bezoek uit Nederland en een stevige geluksbubbel

foto-14-10-16-17-36-51
Op deze woensdag een weekoverzicht van vorige week! Zo ben ik gewoon weer bij voor volgende week. Afgelopen week was er eentje zoals er wel meer mogen zijn. Ik zat in mijn geluksbubbel en kwam er niet meer uit. Ook ben ik alweer over de helft van mijn tijd hier in IJsland! Time flies! Lees je mee met mijn negende week hier in IJsland?

Maandag
Op maandag hadden we besloten om een ontbijtje te eten in Reykjavik, dat is toch wel enorm lekker na al die droge boterhammen met jam of nutella. Daarna gingen we samen met Gitta, Ada, Leonie en Marion weer op pad door Reykjavik. We besloten te lopen rond het gebied bij de haven van Reykjavik en stopten ondertussen om een ijsje te eten bij, schijnbaar, de beste IJssalon van IJsland. Ik sloeg even over samen met Gitta, ijs terwijl het buiten enorm koud is is niet helemaal mijn ding. Daarnaast wandelden we eigenlijk de hele middag en om twee uur besloot ik aan de wandel te gaan richting het BSI, het busstation waar Martijn aan zou komen! De hele dag vroeg iedereen of ik er zin in had om hem weer te zien en hoe ik me voelde. Nou ik kan je vertellen, het voelde alsof ik jarig was haha! Het idee dat iemand komt, speciaal voor jou (en ook nog spullen meebrengt voor jou), dat is gewoon bijzonder! Na een stevige wandeling van drie kwartier was ik op het BSI. Veel te vroeg natuurlijk want Martijn bleek in een bus later te zitten dan die ik had gehad de heenweg. Toen hij dan eindelijk aankwam was de autoverhuur er nog steeds niet om ons op te halen, en dat terwijl het drie kwartier later was dan de afgesproken tijd. Na een telefoontje kwam er iemand onze kant op en konden we zo instappen om onze auto op te halen. Toen we eindelijk de auto hadden konden we Marion en Ada ophalen die bij Harpa op ons zouden wachten. We gingen direct door naar de Bonus (supermarkt) om weekboodschappen te doen want de studentenauto is nog steeds niet gemaakt en zoals je begrijpt heb je na twee weken echt wel weer boodschappen nodig. Martijn en ik kochten ook meteen alle spullen voor onze trip en daarna reden we door naar Bifröst. Het was tegen negen uur toen we aankwamen en daarna moesten we nog koken. We aten samen met Marion en Boris en daarna bleven we een beetje aan tafel kletsen tot na twaalf uur. Daarna was het tijd voor slaap want daar waren we allemaal aan toe!

Een heerlijk ontbijtje in Reykjavik!

Dinsdag
Na het ontbijt op dinsdag boeken Martijn en ik de overnachtingen voor onze trip. Ik wil natuurlijk dolgraag mijn enthousiasme over IJsland met hem delen en hoe kan dat beter dan gewoon op trip te gaan! Net de rugzak uitgepakt van vier dagen Reykjavik en nu alweer plannen om deze opnieuw in te pakken voor vier dagen. We legden de route vast en liepen toen naar Gabrok, de vulkaan hier om de hoek. (klinkt nog steeds raar als ik dit hardop lees) We lunchten met een heerlijk eitje op geroosterd brood en liepen toen naar Glanni, de waterval in de ‘bijna’ achtertuin haha. We deden rustig aan en toen we terug waren was het alweer tijd voor crossfit. Samen met Marion en Martin gingen we naar Crossfit terwijl Martijn een heerlijke tortilla schotel klaarmaakte! Toen we klaar waren met sporten hielpen Marion en ik Martijn zodat de schotel in de oven kon. Een snelle douche en daarna aten we met zijn vieren van deze schotel. We hadden namelijk Martin ook uitgenodigd om te blijven eten. Hij bleef een beetje plakken en ondertussen liepen mensen in en uit. Onder andere Yuki kwam afscheid nemen want haar tijd in IJsland zat er op. Zij had hier ook de summerschool gedaan en bleef dus maar één periode hier. Snel pakten ik mijn rugzak nog even in voor de trip van Martijn en mij en selecteerde ik (met hulp van Marion) even wat dingen die mee terug konden met Martijn naar Nederland. Daarna kwamen Ada en Gitta en haar vriend, die inmiddels ook gearriveerd was in IJsland ook even langs om te kletsen. Daarna was het tijd om naar bed te gaan rond middernacht want we wilden de volgende ochtend rond acht uur vertrekken.

Of ie van kaas hield, vroeg ik Martin toen ik een foto stuurde dat het eten bijna klaar was :)

Woensdag
Om kwart over acht waren we de deur uit en was de auto volgepakt met eten, de koffer van Martijn en mijn rugzak. Ik kan inmiddels al aardig goed een paar dagen reizen met alleen een rugzak. We reden via het noorden helemaal naar Akureyri en de omgeving van Myvatn (meer), we stopten bij het geothermische veld en klommen daar een enorm grote berg op die tevens ook heel stijl was en veel losse aarde had waardoor je ieder moment kon vallen. Uiteindelijk hebben we toch de top bereikt en daar waaide het echt enorm hard. Het uitzicht was daarentegen waanzinnig. Je kan hier overal zo ontzettend ver weg kijken dat ik er bijna aan gewend raak. We moesten (helaas) dezelfde weg weer terug de berg af, maar we hebben het overleefd en gingen op weg naar Egelstaðir, de stad in het oosten van IJsland. Hier was ik nog niet geweest dus dat was natuurlijk extra leuk. Onderweg zag Martijn nog een toffe waterval waar we naar toe klommen, zo tof dat je dit alles gewoon langs de weg kan vinden. We sliepen in een Guesthouse in Egelstaðir waar we die avond kookten. Daarna schreef Martijn voor mij wat notities voor het weekoverzicht van de week ervoor, terwijl ik alles opnoemde wat ik me nog kon herinneren. Zo lief :) We aten nog wat chips en toen was het tijd om te slapen, we hadden veel gereden en de volgende dag konden we heerlijk rustig aan doen.

On the road again!

foto-12-10-16-13-03-51
Selfiee! We hebben het aantal foto’s die we kwijt zijn geraakt op Tenerife dubbel en dik ingehaald hier in IJsland.

Donderdag
Voor deze dag stond het oosten op het programma. We stonden op rond half negen en waren rond tien uur weer onderweg. Eerst even naar de Netto om avondeten voor die avond te kopen en daarna reden we even door het stadje. We stopten bij een brug die Fellabær verbindt met Egelstaðir. Toen we net voor de brug de auto aan de kant zette om even uit te stappen om wat rond te kijken hoorden we ineens heel veel getoeter en kwam er een auto met grote vaart ook naast de weg gereden. Eerst dacht ik dat ik in de weg liep maar toen ik goed keek zag ik allemaal bekenden zitten in de auto! Julian, Dominik, Karo, Alexandra en Floristan waren namelijk ook op de ringroad en ze kwamen ons toevallig tegen! Ze zagen mij en keerden om om even hoi te zeggen, echt te lief! Ze bleken dezelfde eindbestemming te hebben als ons voor deze dag dus we spraken af dat we in contact bleven. Zij vervolgden hun weg en Martijn en ik gingen op weg naar een waterval. We parkeerden de auto naast een haarspeldbocht op een berg (dat kan gewoon in IJsland) en maakten een korte hike door een veld vol mos en plantjes naast een waterval. Daarnaast was er ook nog schitterend uitzicht op de stad. Na een tijdje gingen we weer op weg richting het zuiden en kwamen de mooiste rauwe natuur tegen! De weg veranderde in een ‘gravelroad’ en soms zagen we minuten lang niks anders dan een dichte wolk. Het waaide ontzettend hard dat, wanneer we eens stopte ik gewoon weggeleed van steen op de grond. De natuur daarentegen was weer overweldigend gaaf en de hele route hebben we genoten. Daarnaast kreeg ik ook nog een punt terug van de tentamen week én bleek dat ik de toets gewoon dik gehaald had. TOP! We vervolgende ons de weg en de rauwe natuur maakte plaats voor fjorden. We stopten bij nog een waterval en reden toen rustig door naar Höfn, het stadje waar we sliepen. We sliepen in een schattige cottage en ons avondeten bestond uit een soepje en crackers met salade. Een van de exchange studenten die ook in Höfn was verstuurde me een berichtje dat het noorderlicht te zien was dus stormden we naar buiten om het te zien. We liepen een beetje uit het licht en genoten een paar minuten op een bankje in het donker van de groene kleuren in de lucht. Het was niet enorm scherp maar het was er wel! Dus dat was wel heel tof voor Martijn.

Mijn medestudenten sliepen in een guesthouse een paar minuten rijden van onze cottage en toen ze ons uitnodigde besloten we er heen te gaan. We kletsten wat in hun keuken en na verloop van tjid raakten we aan de praat met een basketballer die ook in het guesthouse sliep. Hij kwam uit Texas (COOL) en basketbalde in Duitsland en Spanje voor lange tijd. Nu had zijn agent hem echter in IJsland neer gezet maar dat was tot zover geen succes, want hij miste een beetje de sociale dingen naast het sporten. Die zijn in Höfn namelijk vrij beperkt zoals ook wij in korte tijd hadden ervaren. Na verloop van tijd veranderde het onderwerp in de politiek, de verkiezingen van Amerika en het werd uiteindelijk een ontzettend interessant gesprek. Hij had geschiedenis gestudeerd en wist zoveel te vertellen. Uiteindelijk dronk Martijn nog een biertje daar en vertrokken we pas tegen een uur weer naar onze cottage. Yay, voor spontane gezellige avonden waarop je nieuwe mensen ontmoet!

Ja hoor, ook hier in IJsland zijn er pepernoten gespot!

foto-13-10-16-13-37-33
Het oosten is eigenlijk ook gewoon ontzettend tof ook al is het het minst bezochte deel van IJsland.

Vrijdag
Iets na negen vertrokken we op vrijdag richting Selfoss. We moesten heel het zuiden door en dat was nogal een stuk rijden. De eerste stop was de Ice lagoon. Daar was ik al eens geweest maar deze keer lagen er zoveel meer ijsstukken op het strand. Ook zagen we zeehonden van enorm dichtbij die in het water doken. Wat kan het leven toch bijzonder zijn! Onderweg in het zuiden zie je een hoop gletsjers en stopten we dus ook nog even in de buurt van zo’n gletsjer. Het zonnetje brak helemaal door en we hoefden niet eens een jas aan! We reden door naar een natuurpark maar de hike die we zouden moeten maken was helaas te lang voor wat er nog op het plan stond. We reden daarom door naar de canyon en kwamen bij zonsondergang aan bij de laatste twee stops van deze dag. Dit leverden trouwens geweldige plaatjes op bij de ene waterval. Wat een geluk! We zongen gedurende de hele weg mee met de radio en het was echt zonnig deze dag. Beter kan gewoon niet! Ik zat bijna de hele week in een geluksbubbel en vroeg me af wanneer het geluk eens op gaat houden. Wat een leven, wat een leven! Uiteindelijk kwamen we in het donker aan in Selfoss en besloten we ergens te gaan eten. Met volle maag weer naar ons guesthouse waar we wat op bed hingen, probeerden kolonisten te spelen en bier dronken en chips aten.

foto-14-10-16-14-03-25
Rijden in IJsland is een van de fantastische dingen om te doen. Het verveelt nooit! Zo’n stralend zonnetje maakt het dan ook nog extra bijzonder en mooi!

Zaterdag
Op zaterdag deden we ook lekker langzaam in de ochtend en vertrokken we tegen elf uur om de golden circle te doen. Dit is het meest toeristische gebied van IJsland en dat was te merken ook. Er waren ineens zoveel mensen overal. We stopten eerst bij Gullfoss en mega grote waterval en liepen daar wat rond. Daarna reden we door naar de Geysir en beklommen we een berg waar het ook vol stond met mensen. Dat was weer even wat anders dan de afgelopen dagen. Daarnaast was er volgens mij ook een bus met Belgen gedropt daar want overal waren mensen die ik kon verstaan. Een beetje apart en stiekem gewoon irritant. IJsland is zoveeeeeel mooier dan die golden circle en de meesten mensen weten gewoon van niks! We vervolgden onze weg door Þingvellir, een nationaal park en daar liepen we wat rond. Daarna gingen we naar de plek waar de aarde uit elkaar schuift om vervolgens onze weg naar het hostel in Reykjavik te vinden. Onze laatste avond samen want het vliegtuig van Martijn vertrok op zondagochtend, 6 uur in de morgen. We liepen Reykjavik in en aten bij een heel leuk restaurant. Daarna kreeg ik weer een berichtje van studenten van hier die ook in Reykjavik waren en graag met ons een biertje wilden doen. Daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen en uiteindelijk zaten we gezellig in een café in Reykjavik tot half twaalf. Martijn dronk een biertje daar maar omdat ik hem in de nacht naar het BSI zou brengen met de auto dronk ik niks. Om half twaalf liepen we naar het hostel wat buiten het centrum lag. Rond half een lag ik dan ook eindelijk in mijn stapelbedje. Om iets na twee uur ’s nachts ging de wekker weer om Martijn weg te brengen naar het BSI waar hij om drie uur wilde zijn. Zo reed ik midden in de nacht naar het BSI en nam ik weer afscheid van Martijn. De tijd is voorbij gevlogen met hem hier in IJsland en ik vond het afscheid dan ook gewoon stiekem moeilijk. Nu moest ik weeer zo’n lange tijd zonder hem. Eerst kon ik hem natuurlijk helemaal niet plaatsen in mijn situatie, maar nu hij weet waar ik woon, met wie ik woon en meer mensen hier heeft leren kennen denk ik dat het tweede deel toch wat moeilijker gaat zijn.

Het was zo onwijs druk bij de golden circle. Ik heb hier een paar weken geleden een foto kunnen maken, in mijn eentje op deze berg. Wat een verschil!

Heerlijk uiteten in Reykjavik met Martijn. Jammie!

Zondag
Nadat ik Martijn had weggebracht reed ik weer terug naar het hostel en sliep ik tot negen uur. Daarna was het tijd om een ontbijtje te vinden en de auto terug te brengen naar de auto verhuur. Godzijdank had ik een kaartje met internet gekocht zodat ik gebruik kon maken van google maps tijdens het rijden. Uiteindelijk kwam ik rond tien uur aan bij de autoverhuur en zij waren zo aardig om mij af te zetten op het busstation. Daar wachtte ik op de bus naar Borgarnes. Martijn was ondertussen alweer bijna thuis in Nederland, wat kan de tijd toch snel gaan.

Na een busrit van anderhalf uur kwam ik aan in Borgarnes. Daar wachtten Stefan en Marion mij op om samen boodschappen te doen voor het huishouden. Ik kon niet wachten om daarna weer thuis te zijn. Ik ruimde mijn boodschappen op, mijn rugzak ruimde ik op en daarna deed ik lekker niks. Daar was ik even aan toe. ’s Avonds gingen Marion en ik naar crossfit en daarna deed ik samen met Martin een huiswerkopdracht voor IJslands: een gesprek voeren met een IJslander. We hadden onze crossfit ‘leraar’ gevraagd en hij gaf ons ook nog goede tips! Helemaal top dus. Na het gesprek stond de pizza klaar thuis en dus schoof ik meteen aan. Daarna was het tijd om een wasje te draaien en ondertussen snel in de douche te springen. Na mijn was zat het huis weer vol en besloot ik om beneden het weekoverzicht te schrijven. Dat duurde ontzettend lang. Ondertussen schoven meer mensen aan in ons huis en werd ook afscheid genomen van Janis die hier in totaal tien maanden heeft gezeten. We dronken wijn en uiteindelijk, toen ik mijn ogen nog maar amper open kon houden had ik mijn artikel af. Éen uur ’s nachts, een mooie tijd om eindelijk te gaan slapen na deze drukke, vermoeiende, maar onwijs toffe week.

Zo ziet een winkelkar eruit als je boodschappen doet voor twee weken, voor vier personen omdat de schoolauto nog steeds niet gemaakt is.

IJslands gesprek met Svanberg voor huiswerk net na de crossfit :) #fancysokken

Ik heb natuurlijk nog heel veel foto’s van de trip samen met Martijn maar die zet ik nog eens apart online :)

Liefs, Sophie

Hoe is het weer in Nederland?